برگزاری نشست هم اندیشی مدیریت پسماند

نشست هم اندیشی مدیریت پسماند با حضور شهرداران و نمایندگان محیط زیست صنایع استان روز چهارشنبه در اداره کل محیط زیست هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی استارتاپ جامُش، امیرارسلان عامری مدیرعامل این شرکت گفت: مجموعه استارتاپی جامُش به عنوان کارگزار مسئولیت اجتماعی زیست محیطی با شعار «لحظه هاتو سبز کن» فعالیت دارد و یکی از موضوعات مهمی که به اجرای پروژه های محیط زیستی کمک می کند طرح «پلاک سبز» است که در این طرح، نهادهای دولتی و غیردولتی که اقداماتی مانند تفکیک پسماند تر و خشک، مشارکت در پویش های محیط زیستی، مشارکت در کاشت نهال و شارژ قلک طبیعت را انجام دهند، توسط مجموعه جامُش پلاک گذاری می شوند.

عامری ادامه داد: از مزایای دریافت پلاک سبز، حضور در برنامه صندلی سبز، معرفی به عنوان مجموعه حامی محیط زیست و حضور در پویش های حفظ محیط زیست به عنوان اسپانسر محیط زیستی است.

امیرارسلان عامری اظهار داشت: کاشت و نگهداری از درخت، پاکسازی طبیعت، برپایی دورهمی کتابخوانی و نمایشگاه کتاب های دست دوم در پارک علم و فناوری هرمزگان و برگزاری نخستین مسابقه درختکاری در بندرعباس از برنامه های اجرا شده توسط مجموعه جامُش تاکنون است و بنا داریم طرح «جمعه های سبز» را نیز به عنوان فعالیت جمعی محیط زیستی با همکاری مردم و اسپانسرهای محیط زیستی اجرا نماییم.

مدیرعامل شرکت جامُش اضافه کرد: شهروندان به ازاء انجام فعالیت های محیط زیستی خود، ارز محیط زیستی الماس سبز را به عنوان اعتبار خرید از مجموعه جامُش دریافت می کنند که در حال حاضر ارزش هر الماس سبز 15000 تومان و معادل تحویل 5 کیلو کاغذ باطله است.

عامری بیان کرد: در حوزه مسئولیت اجتماعی زیست محیطی نهادهای مختلف می توانند اقدامات مهمی همچون سرمایه گذاری در جهت کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه ای، سرمایه گذاری در تولید انرژی های تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به انرژی های فسیلی و همچنین تلاش برای جبران اثرات منفی وارد شده به محیط زیست انجام دهند که این موارد محرک قوی در انجام طرح های محیط زیستی مهم شناسایی شده در سطح استان شامل، مدیریت پسماند در جزیره هرمز، مدیریت منابع کاغذی با شعار «اهدای کاغذ، احیای درخت»، جابوک در اماکن عمومی سطح شهر بندرعباس با شعار«سلامت محیط زیست، رشد کتابخوانی» و کاشت درخت های بومی در طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت است.

آموزش، مهم ترین موضوع در زمینه مدیریت پسماند

پوریا دروار، معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس نیز در این نشست گفت: در حوزه مدیریت پسماند، مهم ترین موضوع آموزش است که اگر مردم برای همکاری در این زمینه آموزش ندیده باشند و طرح های ما مردم نهاد نباشد؛ با مشکل مواجه شده و موفق نمی شویم.

وی اضافه کرد: در چرخه پسماند 9 عنصر وجود دارد که نخستین آن، کاهش تولید است و اگر به آن توجه کنیم؛ مقدار زباله کاهش خواهد یافت؛ کمپوست ها قابل استفاده خواهد بود؛ پسماند خشکی که تفکیک می کنیم پسماند ارزشمندی می شود و در نتیجه سامانه مدیریت پسماند کارآمدی خواهیم داشت.

نجات زمین؛ نجات خودمان، گونه های زیستی و نسل های آینده

لیلا تقی زاده، رئیس اداره پایش حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به شعار هفته محیط زیست با عنوان «عزم ملی برای کاهش مواد پلاستیکی» گفت: آلودگی پلاستیکی، به معنای تجمع محصولات پلاستیکی مصنوعی است که روی انسان ها، زیستگاه های طبیعی و حیات وحش تاثیر منفی می گذارد و میکروپلاستیک ها، قطعات پلاستیکی بسیار کوچیکی است که تجزیه پلاستیک ها به وجود می آید و می تواند آلودگی بسیار زیادی ایجاد کند و پرندگان دریایی بیشتر از سایر موجودات در معرض آلودگی با میکروپلاستیک ها هستند.

تقی زاده ادامه داد: بیش از 99 درصد پلاستیک ها از مواد شیمیایی شامل، سوخت های فسیلی و مواد پتروشیمی تهیه می شوند که این سموم پلاستیکی به داخل آب و زمین نفوذ می کنند و بسیار مضر هستند.

وی عنوان کرد: نجات زمین به معنای نجات خودمان، گونه های زیستی و نسل های آینده است و زمین امانتی است که باید سالم و شاداب به آیندگان تحویل دهیم؛ پس لازم است در این روزها که در یک قدمی فاجعه محیط زیستی قرار داریم بیشتر به رفتارهایمان دقت کنیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *